Miten valmistautua lastenhoitajan tuloon?

Kokosimme tälle sivulle muutamia vinkkejä vauvaperheiden vanhemmille, joiden avulla hoitajan tuloon valmistautuminen on helpompaa ja ehkä mielenrauhasikin lisääntyy.

Mietityttääkö valmistautuminen hoitajan tuloon? Muistinko huomioida varmasti kaiken?

Aloitetaan sillä, että ei haittaa, vaikka jännittää. Uskomme, että kaikkia vanhempia jännittää ensimmäiset kerrat jättää vauva hoitoon. Se on luonnollista, onhan vauvan turvallisuus ja hyvinvointi tärkeimpänä mielessä. Haluamme helpottaa asiaa ja tuoda mielenrauhaa tietoa lisäämällä ja siksi kokosimme teille vinkkejä, mitä kannattaa huomioida hoitajan tutustumiskäyntiä ja ensimmäistä hoitokertaa varten.

Mitä meidän kannattaa kysyä hoitajalta?

Monet vanhemmat haluavat alkuun kuulla jotain hoitajasta itsestään, esim. luonteesta, harrastuksista ym. yleisistä tiedoista, jotka edistävät häneen tutustumista. Tietysti myös koulutus ja työkokemus ovat tärkeiden tietojen joukossa, jotka usein ensimmäisinä otetaankin puheeksi. Voitte kysyä myös mitä hoitaja tykkää puuhata vauvan kanssa tai miten hän on toiminut jos haastavia tilanteita töissä on tullut vastaan.

Toinen tärkeä asia on tiedot saatavuudesta. Ehkä tästä olettekin jo viestitelleet/soitelleet ennen tutustumiskäyntiä, mutta tiedot on hyvä vielä käydä läpi, jotta molemmilla on sama käsitys tarpeista ja toiveista sen osalta.

Hoitajillamme on paljon kokemusta yhteistyöstä perheiden kanssa, joten heiltä kannattaa rohkeasti kysyä kokemuksia hyvistä toimintatavoista, joilla yhteistyö onnistuu.

Entä mitä ihmettä me kerrotaan meidän perheestä? Mitkä tiedot ovat oleellisia hoitajalle?

Voitte kertoa hoitajalle perheestänne sen verran kuin sopivalta tuntuu, mutta tärkeimpiä tietoja ovat kuitenkin suoraan vauvan hoitoon vaikuttavat asiat: päivärutiinit ja vauvan terveydestä huomioitavat asiat kuten allergiat, sairaudet ja/tai lääkitykset. Keskustelkaa esimerkiksi vauvan päivän aikatauluista ja mitä vauva syö milloinkin. Keskustelun lisäksi voit koostaa tiedot tekstimuotoon ihan vain viestillä hoitajalle tai hyödyntää meidän täytettäviä aikataulupohjia. Kun vauva kasvaa, tulee varmasti arkeen rutiineja, leikkejä ja lauluja, joista vauva erityisesti pitää ja niistäkin voitte kertoa hoitajalle.

Kotona on hyvä näyttää hoitajalle mistä vauvan hoitoon tarvittavat asiat löytyy, koko kotia ei siis ole pakko esitellä. Tarpeellisimpia asioita ovat mm. hoitopöytä tarvikkeineen ja vaihtovaatteineen, missä vauva nukkuu, vauvan ruokailuun liittyvät asiat, missä vauvan kanssa vietetään kotona aikaa ja leikitään sekä ulkoiluun liittyvät vaatteet, varusteet ja vaunut tarvikkeineen. Jos hoitaja ulkoilee vauvan kanssa, sopikaa myös avainkäytännöistä. Jos kotona on tallentavaa tai etäseurattavaa kameravalvontaa tai pidätte vaunuissa tai avaimissa sijaintia seuraavia laitteita, on suositeltavaa ja kohteliasta mainita asiasta hoitajalle.

Mikäli teillä on erityisiä toiveita vauvan hoitoon liittyen, ottakaa ne mahdollisimman pian esille. Toiveina on esimerkiksi ollut, että vauvan kanssa ulkoillaan aina sään salliessa, luetaan ja kuunnellaan vieraskielisiä kirjoja ja lauluja tai otetaan huomioon erilaisia kasvatuspedagogioita. Myös toiveita kirjastovierailuista tai kerhoihin ym. harrastuksiin osallistumisesta on ollut. Jos teistä tuntuu, ettette halua, että vauvan kanssa käydään muualla tai tehdään jotain, voi ja pitää siitäkin sanoa suoraan. Yleisin tällainen toive on ollut ettei vauvan kanssa lähdetä lähiympäristöä (kävelymatkaa) kauemmas.

Meidän vinkkimme kommunikaatiossa onnistumiseen:

  1. Sano ääneen kaikki toiveesi ja kerro myös itsestäänselviltä tuntuvat asiat. Kukaan meistä ei voi lukea toisen ajatuksia, joten niiden ääneen sanoittaminen on tärkeää molemmille osapuolille.” Älä oleta, vaan kysy jos et tiedä” on hyvä muistaa myös tässä asiassa.

  2. Kerro suoraan millaista kommunikaatiotapaa toivot. Haluatko, että esim. WhatsApp tai tekstiviesti on ensisijainen yhteydenottotapa ja mistä asioista toivot välitöntä puhelinsoittoa. Käykää läpi myös yhteyshenkilöt ja jättäkää heidän yhteystiedot lastenhoitajalle esim. meidän täytettävälle yhteystietolomakkeelle.

  3. Sopikaa aikatauluista mahdollisimman tarkkaan, jotta molemmilla on sama tieto ja käsitys ajallaan olemisesta. On hyvä kertoa suurin piirtein mihin on itse menossa (ts. kuinka kaukana ajallisesti on) ja onko tavoitettavissa hoidon aikana. Myös mahdollisesta aikataulun venymisestä kannattaa sopia etukäteen, jotta hoitajakin tietää varautua siihen omien aikataulujen osalta.

  4. Jos haasteita kommunikaatiossa tulee, ette esim. saa vastausta hoitoaikakyselyihin, hoitajan saatavuus ei enää vastaa tarpeitanne tai tulee tilanne, että joku toinen hoitaja voisi sittenkin olla sopivampi, olkaa matalalla kynnyksellä yhteydessä Lottaan (Bambinin yrittäjä). Selvitetään tilanne ja toimitaan sen vaatimalla tavalla.

Pidämme avointa ja rehellistä kommunikaatiota toimintamme ytimenä, sillä vain siinä onnistumalla luottamus ja tyytyväisyys voidaan saavuttaa. Teemme tätä työtä, jotta teidän elämä olisi helpompaa ja sujuvampaa ja erityisesti, jotta koko teidän perhe voi hyvin. <3